Mina tankar om bikt och skärseld

Jag lärde mig att gå till bikt när jag var liten. Det var något jag ogillade och inte förstod mig på. Dels var jag bara 7 år gammal. Jag förstår det fortfarande inte idag. Jag tycker man ska kunna prata ut med någon om alla sina misstag utan att bli dömd därefteråt, men för mig måste det inte vara en präst utan det kan vara vilken kristen som helst. Det blir bara krångligt om man vill få förlåtelse från Gud direkt men måste vänta till en bestämt tid. Jag vet var min förlåtelse kommer ifrån och att jag kan ta emot den även när jag är hemma helt ensam. Det behövs ingen medlare. Bibeln har inte sagt att man ska gå hit eller dit för att få förlåtelse av Gud vid ett visst tillfälle eller tidpunkt.
 
Skärselden är stället dit man går om man inte varit tillräckligt bra person för himlen. Sen får man lida där ett tag innan man kommer till himlen. Okej, hur låter detta för er då? För mig var det alltid en självklarhet att sånt ställe finns, men idag märker jag plötsligt att, oj, det finns ingen Guds nåd i den läran! För det första är ingen person värd för himlen. För det andra kommer ALLA synda då och då även efter dem blivit omvända och frälsta. För det tredje, även helgonen behövde Guds nåd. Om Guds nåd inte fanns skulle alla vara i skärselden. För det fjärde, om du vill vara en bra person, varför inte försöka ditt bästa redan här och nu? För det femte, tror du verkligen att du kan betala för dina synder genom att lida en kort stund? Nej, bara Jesus kan betala priset för dina synder.
 
Så du kan antingen gå till bikten och hoppas på att hamna i skärselden eftersom du kämpar med vissa saker hela tiden eller så kan du efter varje gång du fått förlåtelse direkt från Gud jubla över att du får vara med honom i paradiset. Hallelujah!


Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Tycker det känns lite.. konstigt att typ säga till prästen/liknande om saker man gjort. Jag gör ju inte det men om jag har gjort något riktigt dåligt och vet att jag syndat så kan jag ju bara gå till kyrkan eller bara sitta hemma, Gud hör mig ju överallt <3

2014-09-18 @ 09:01:51
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har faktiskt aldrig biktat mig.. :)

2014-09-18 @ 09:19:33
URL: http://nattstad.se/hannypandy
Postat av: marina

sv. Ja men precis. :)
Tråkigt för oss som inte riktigt tror på gud, men ändå vet att det finns något högre än oss. Vart ska man då få förlåtelse ifrån? Jag själv tror att mycket kommer innefrån oss själv och att bara acceptera vad man gjort, inte gjort och vad man haft chans till.

2014-09-18 @ 10:43:55
URL: http://marinapalme.blogg.se
Postat av: Åsa

Sv: Ja verkligen :D
Kram

2014-09-18 @ 12:04:29
URL: http://foreeveermee.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: Ja, verkligen. :)
Vad händer idag då?

2014-09-18 @ 14:17:11
URL: http://frozenvanilla.blogg.se/
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Australien, Nya Zeeland och Amerika är platser jag också vill åka tid. Men det är så stora resmål så det kommer krävas mycket ledig tid och pengar. Men egentligen finns det ju hur mycket platser och länder som helst man vill besöka.

2014-09-18 @ 14:19:36
URL: http://sessie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

liene.blogg.se




RSS 2.0