Att dö till sig själv

Att dö till sig själv är enda sättet att börja leva säger bibeln och jag vet vad det handlar om. Jag säger det inte för att jag är mallig, utan jag vet... eller i alla fall nästan.
 
Det finns nu en stor skillnad mellan den fysika döden, andliga döden och döden som handlar om att dö till sig själv.
 
Fysiska döden vet alla om...
Andliga döden för mig är när en människa lever utan Gud och som aldrig någonsin väljer Gud.
Döden till sig själv är när man måste bli av med all ego och det är mest den jag vill skriva om i det här inlägget.
 

Jag slutade frukta den fysiska döden när jag var runt 13 år gammal. År 2012 tänkte jag att jag skulle dö för att tumörerna i min hjärna klämde så hårt åt. Jag sa till mamma "jag tror att jag kommer dö" men tur att det var bara onda tankar och inget mer för Gud har en plan för mig och jag har länge känt att jag är inte redo här. Om jag satt på ett flygplan förut tänker jag att det kommer inte krascha bara för att jag sitter där. Att jag är andligt död förstod jag bara när jag började läsa bibeln för jag insåg hur död jag är inombords samtidigt som han är liv och är källan till liv.
 
Alla vet att Jesus dog på ett kors, eller hur? förutom om man är muslim för då tror man inte på det, men ändå. Han dog kroppsligen men uppstod med hjälp av den Heliga Anden. Jag har inte hört alltför många predikningar om detta, men om han dog kroppsligen dog han en gång för alla för att även vi ska dö till oss själva. Och han uppstod för att vi ska kunna leva för Gud i honom. Vi tar av oss den gamla människan, för att sedan ta på oss den nya. Begäret för synden blir mindre medan viljan att göra Guds vilja blir större. Vi blir mindre medan Gud blir större. Det är det som är döden till sig själv. Inte att döda sin personlighet och gåvor. Ett kristet liv handlar inte bara om att ta emot Jesus och få den Heliga Anden som påminner om allt som Jesus har sagt och sedan göra som man vill ändå och göra allt precis som förr. Om man har Helig Ande kommer den exempelvis säga att du ska förlåta istället för hämnas, att du ska älska istället för vara arg på någon, att du ska låna ut saker till någon när den ber om det, att du ska inte kolla snett på någon, att du ska inte ha sex med olika personer och att du ska inte vara otrogen, att du ska inte supa dig full varje helg, att du ska inte skrika på din mamma efter att hon haft en slitsam dag på jobbet eller haft ett dåligt besked på en myndighet och att du ska aldrig löna ont med gott. Det sker så klart på ett sätt utan anklagelser. Ni kan tänka er det som tips. Gud vill att vi ska leva i kärlek och få det bästa ut ur våra liv. Man kan leva i Guds kärlek oavsett om man är rik, fattig, känd eller uteliggare, vacker eller oattraktiv, karismatisk eller inte, talangfull eller inte och så vidare.
 
Jag kan frimodigt säga att jag älskar Guds lag. David från gamla testamentet älskade också Guds lag. Inget fel med det. Jag brister dock ofta, precis som alla människor gör. Men jag vet att jag inte är där jag var innan. Gud lämnar ingen där Han fann den. Sen är det dels vårat val hur långt vi vill fortsätta på den smala vägen, men inte bara det utan Gud formar oss, han slipar, knölar, smälter och gjuter och ger kraft att fortsätta kämpa den goda kampen. Vi kämpar för att älska med en osjälvisk kärlek. Vet ni hur världen skulle se ut om vi alla blev med mindre synd? Man kan bara föreställa sig. Vi kommer inte dit i detta liv dock, för här är vi i process hela tiden. Tiden är till för att växa, förändras och helst till det bättre. Du själv kan faktiskt välja. Om du ger ditt liv till Jesus kommer han som sagt inte lämna kvar dig där han fann dig. Och det handlar inte om att ge sig själv över till människor för det var inte människans uppgift att skapa någon annan. Gud är ju allas Fader och skapare. Jag kan dock garantera en sak, att du kommer bli något vackert för att Gud är den bästa konstnären!


Kommentarer
Postat av: Madeliene

Sv: Tack! Hoppas du får en fin dag! Kram

2014-09-16 @ 08:12:13
URL: http://madeias.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Sv.: åh tack, jag önskar dig desamma :D

2014-09-16 @ 10:09:18
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Emilia

Fint inlägg! Något som är väldigt viktigt att tala om också! :)

sv. Förlåt för sent svar..

Gud kan verkligen göra saker och ting vackra. Satt och tänkte på himlen, alltså himlavalvet och inte Guds rike, igår. Jag försökte tänka mig den som grön och inte blå men det blev inte snyggt x) Himlen är så fantastiskt vacker men sin klarblåa färg och slöjmoln som liknar Guds penseldrag ^^

Förlåt men jag vet inte vad du syftar på när du säger att "det var hemskt :/" Jag letade i kommentarerna men kunde inte lista ut vad som var hemskt..

Va kul att du gillar bilderna! Tog dem med mobilen så det är inte bästa kvalitén men tack ^^

Tack för dina böner! Dom behövs.. Det är min morfar som hamnat på sjukhus. 94 år och sjuk så vi tror inte han klarar det. Så vi tar dag för dag så bloggen uppdateras när jag kan. Men tack för bönerna :)

2014-09-16 @ 12:05:00
URL: http://dailyloved.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

sv: Åh så avis jag blir. Så skulle jag också vilja bo, med havet som granne.

2014-09-16 @ 14:08:57
URL: http://sessie.se
Postat av: Sara - Fitspo, fashion & food

så fint du skriver!

2014-09-16 @ 14:20:42
URL: http://sarafl.forme.se
Postat av: Beatrice Jakobsson - Vimmelfotograf

Sv: Åååå, tack min fina vän. Ses snart kanske?

2014-09-16 @ 15:08:48
URL: http://beattriicee.blogg.se
Postat av: Beatrice Jakobsson - Vimmelfotograf

Sv: Åååå, det låter underbart. Kanske blir fisk till helgen men annars tycker jag vi kör nästa tisdag om du skulle kunna då? :)

2014-09-16 @ 15:57:21
URL: http://beattriicee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

liene.blogg.se




RSS 2.0