"Gud har ingen lag" stämmer det verkligen?

Det här med att Gud skulle inte ha gett en lag alls. Det står inte riktigt så i Bibeln.
 
Paulus skriver i 1 Korinthiebrevet 9:21 För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Gudslag utan lever i Kristi lag.
 
Vad kan det betyda då?
 
Judarna fick lagen, men det står att de som tror på Jesus står inte längre under lagen utan under nåden. Men det betyder inte att man är utan lag alls.
 
Hebreerbrevet 10:16 Detta är det förbund som jag skall sluta med dem
efter denna tid säger Herren.
Och sedan:
Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan
och skriva dem i deras sinnen,

Romarbrevet 2:14 Ty när hedningar som saknar lagen, av naturen gör vad lagen befaller, då är de sin egen lag, fastän de inte har lagen. 15 De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om det vittnar också deras samveten och, när de är tillsammans, deras tankar, som anklagar eller försvarar dem.
 
(Det är inte skrivet om alla människor, ateister, men om de som har varit utan lag men tror på Jesus Kristus)
 
Varför är det så viktigt att tro på Jesus? Om det finns en lag varför kan den inte ge rättfärdighet?
Romarbrevet 7:23 men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. 24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 25 Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.
 
Romarbrevet 3:31 Sätter vi då lagen ur kraft genom tron? Nej, inte alls! Vi upprätthåller lagen.
 
Jag har inte hela sanningen, utan det känns mer som att jag ännu håller på att lägga ett pussel och det kommer jag nog fortsätta göra ett långt tag. Jag har bara gett er några ledtrådar, men om ni vill sök själva gör, och börja med Romarbrevet (tips!). Kasta inte ut något. Det är så lätt att hålla fast vid en bibelvers, ta den ur kontext och samtidigt ta för givet det som står precis därefter.

Det står också så här i bibeln och det var det som mest övertygade mig:
Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten. - 2 Tesselonikerbrevet 2:12
 
Jag har också funderat på vad Jesus sa:
Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom." - Johannesevangeliet 14:15-21
 
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket. - Matteusevangeliet 5:17-20
 
Bli på nytt född (genom att ta emot Jesus som frälsare och herre i era liv, genom att omvända er), det är en bra början där för ens rättfärdighet kan ändå inte övervinna de skriftlärdas och fariseernas om man inte gör av naturen vad lagen befaller. För en dag tänkte jag på Romarbrevet 2:14 och då kom det som ett svar eller uppmaning "Tror du på det?".


Kommentarer
Postat av: Boel

Fint :)

Sv: Visst är det :)

2014-07-16 @ 18:13:05
URL: http://bowelz.blogg.se
Postat av: Petra

sv min syster har en sån och hon köpte den på ikea också så den ska vara bra

2014-07-16 @ 18:39:36
URL: http://brunetpetra.blogg.se
Postat av: jessy

SV; Eller hur, tack :)

2014-07-16 @ 19:04:57
URL: http://www.nattstad.se/jessygunnarsson
Postat av: Mia

hehe ja :) Är dina föräldrar också troende?

Nu blir jag seg med kommentarerna då jag ska resa iväg till min mamma och där har jag ingen dator/internet, så kommer bara kika in via telefon ibland. Är tillbaka "som vanligt" nästa lördag :)

2014-07-16 @ 19:20:18
URL: http://miizing.blogg.se
Postat av: Cajsa Lindahl

ja, det är kul. Älskar ju att fota och sjunga så det är nice att kunna göra i alla fall en av grejerna. :P även om jag föredrar sången.. xD

2014-07-16 @ 20:38:42
URL: http://cjssong.blogg.se/
Postat av: Moa

Dina texter får en verkligen att tänkta till.. Det är så synd att man inte kan få ett riktigt exakt svar.. Men värt att tänkas på :)

2014-07-16 @ 21:17:20
URL: http://photoMP.blogg.se
Postat av: fashion

Svar: jaa de var skit gott :D

2014-07-16 @ 21:23:15
URL: http://nattstad.se/fashioninspiration
Postat av: Anders

Hej Liene, jag tror det Paulus menar om hedningarna är att även de har samvete, vilket enligt honom bevisar att lagen är nedlagd i människornas hjärtan. Därför borde även de kristna fatta att lagen är viktig. Så tolkar jag hans yttrande (på rak arm, utan att kolla upp något).

Svar: Jag tolkade det också så förut, men sen förstod jag att han menade hedningar som tror på Jesus då det finns både judar som tror på Jesus och hedningar som tror på Jesus. Judarna fick lagen, hedningarna hade ingen lag. Alla människor har samvete, men alla har inte Guds lag skrivet i hjärtat. Hur ska man kunna vara med i det nya/förnyade förbundet genom Jesus blod om man inte tror på Jesus? Den nya religionen kommer lära ut att om vi följer vårat samvete kan vi gå till himlen, men då borde alla människor gå dit för alla har en egen moral och etik även om det innebär att den ena tycker det är okej med äktenskapsbrott medan en annan tycker det är fel att kolla på någon annan. Guds vägar inte är våra vägar och hans tankar inte våra tankar. Man blir nog inte dömd för att man tolkar så, för man kan inte veta allt på en gång, jag tolkade också det så i början som sagt men på vår resa kan Gud uppenbara saker för oss. Hans Ande leder till all sanning.
Liene Svärd

2014-07-16 @ 23:10:47
Postat av: Johanna Svensson ♡

Svar: Duktigt av dig ändå ju! :) Kram

2014-07-17 @ 00:22:20
URL: http://Jonza.blogg.se
Postat av: KassandraPalma

jag läser bibeln oftare nu

2014-07-17 @ 04:12:21
URL: http://kasssandra.blogg.se
Postat av: Emma Grann Fotografi

Bra skrivet!!

2014-07-17 @ 04:14:23
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se
Postat av: Anna

Intressant att läsa om.
Svar: Ja, men precis. Känner dock att jag kan unna mig den spegeln, har inte så mycket dyrt hemma annars :)

Det är riktigt skönt att hon är hemma! Hon har bott och arbetat i England sedan i höstas. Så det känns bra att ha henne på hemmaplan igen :)

2014-07-17 @ 07:59:31
URL: http://annaterneborg.blogg.se
Postat av: Anna

Svar: Ja, jag tycker det kan vara kul att läsa om.

Jag hoppas det åtminstone! Och att den finns kvar i butiken :)

Tack snälla!

2014-07-17 @ 10:12:11
URL: http://annaterneborg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

liene.blogg.se




RSS 2.0