Päronkaka

Det här är en kaka som jag bakade i början av december, då det kändes fortfarande som senhöst. Här på Gotland har vi ju ingen snö än. Jag och mamma hittade övermogna päron med sänkt pris och då bestämde vi att vi måste tillaga dem på något sätt. Varför inte ta den välkända banankakans recept och utgå från den? Istället för bananer tar man päron.
  • 100 g smör
  • 3 st ägg
  • 2 dl strösocker
    • eller  1 dl farinsocker och  0.5 dl råsocker och  0.5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 1 krm salt
  • 3-4 st väl mogna päron
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 dl mjölk
 
  1. Smält smöret och låt det svalna.

  2. Smörj och bröa en rund form ca 24 cm i diameter.

  3. Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.

  4. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och vispa till en jämn smet.

  5. Mosa päronen ordentligt med en gaffel. (Går jättebra att mosa päronen när de är övermogna)

  6. Tillsätt päronmos, smält smör, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet. Rör inte längre tid än att det är blandat ordentligt (med elvisp ca 10-20 sek).

  7. Häll smeten i formen.

  8. Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

     

    Efter kakan hade svalnat serverade jag den med florsocker på toppen. Då ser det ut som snö. Kakan passar utmärkt för senhösten men även för vintern.



Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

Svar: Gjort!!
Liene Svärd

2014-12-18 @ 14:48:29
URL: http://www.mytaste.se
Postat av: linah

låter sjukt gott, måstee testa!

Svar: Du måste :D
Liene Svärd

2015-01-05 @ 11:49:06
Postat av: Emma

Gud så gott det såg ut!! :o

2015-02-01 @ 22:25:32
URL: http://forskalle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

liene.blogg.se




RSS 2.0